Bounce Rate چيست؟

مراحل كامل سئو و بهينه سازي سايت

Bounce Rate چيست؟

Bounce Rate چيست؟

Bounce يعني “ پريدن ” يا اين كه “ جُست ” , اگر چه معنا “ گزاف گويي ” نيز ميدهد و از طرفي Rate هم معناي “ نرخ ” يا اين كه “ ميزان ” است .

 

به اين ترتيب در پاسخ سوال Bounce Rate چه ميباشد مي‌توان به راحتي بيان كرد معناي لغوي آن نرخ پريدن است و تعريف آن به صورت كلي چنين است :

https://ismaeilsahab.ir/bounce-rate/

به درصدي از كاربراني اشاره دارااست كه تنها يك ورقه از وبسايت را بازديد مي نمايند و بعد از آن از آن وبسايت به هر عاملي بيرون مي شوند و هر چه درصد آن كمتر باشد در اصل خوب تر است و به واحد سنجش حضور هنگامي مشاهده كننده در تارنما بستگي ندارد .

 

نرخ پريدن يكي‌از فاكتورهاي حياتي در سئو وب سايت و همچنين تجربه كاربري است .

Bounce rate در گوگل آناليتيكس ( Google Analytics )

Bounce Rate چه ميباشد را به طريق كلي در نخستين مقاله تعريف كرديم البته تعريف Bounce rate از لحاظ Google Analytics مقداري گوناگون و دقيق‌تر است , از ديد گوگل در‌صورتي‌كه كاربري تنها يك Interaction صورت دهد , بانس ريت ( Bounce Rate ) براي آن استفاده كننده ساخت ميگردد .

 

Interaction مفهوم تعامل را دارااست و هم اكنون اين كه چه چيزي مشتمل بر Interaction مي شود را به طريق خلاصه اشاره خوا هيم كرد :

 

Pageviews

Event

Transaction

 

چنانچه سه عنصر بالا تنها يك كدام از آنان به وسيله استفاده كننده فيس دهد در گوگل آناليتيكس هم يك Bounce rate ساخت مي‌گردد . اساسا هر كاربري با ديدن يك كاغذ دستكم يك Pageviews دارااست .

 

اما اينجا شرطي دارااست كه Event ها از چه نوعي باشد و طرز محاسبه Bounce rate را يه خرده پيچيده‌تر مينمايد كه در پست‌هاي آينده به آن بيشتر اشاره خوا هيم كرد .

Bounce rate در وب سايت الكسا ( Alexa )

مضمون‌ Bounce rate از لحاظ الكسا فرقي با معنايي كه در جمله اوليه كرديم ندارد . از ديد الكسا نيز در شرايطي‌كه كاربري پس از ورود به يك تارنما تنها يك برگه را تماشا نمايد و آن‌گاه بيرون شود يك بانس ريت ( Bounce rate ) چهره ميدهد .

البته سوال حياتي اينجا ميباشد كه وبسايت الكسا ( Alexa . com ) چطور متوجه اين خلق و خوي استفاده كننده ( خروج استفاده كننده از ورقه ) مي‌شود؟

طبق گفته الكسا به امداد چندين پارتنرها و همچنين تولبار الكسا و روش‌هاي ديگر كه به آن اشاره نكرده بانس ريت را محاسبه مينمايد .

 https://ismaeilsahab.ir/what-is-seo/

از حيث عبد و بنده ميزان Bounce rate كه الكسا نشان ميدهد به شدت تخميني بوده و با درصد خطاي بالا است , بدين برهان كه راه‌بندان از طرف موبايل هر روز بيشتر مي‌گردد و تارنما Alexa قابليت تشخيص اين ازدحام عظيم را ندارد .

معنا Bounce در پست الكرونيكي ماركتينگ

حتما شما از ابزارهاي پست الكرونيكي ماركتينگ همانند ميلرلايت ( mailerlite ) , ميل چيمپ ( mailchimp ) و … استعمال مي كنيد و بازديد كرديد كه چندين دسته Bounce را درين خدمات به ما نشان مي دهند كه تعريف آنان با Bounce rate كه در ابتدا داشتيم متعدد است .

 

Bounce در نشاني اينترنتي ماركتينگ به معناي اين است كه چه تعداد از ايميل‌هاي ارسالي شما به دليل مشكلات فني سرور دريافتي , نامعتبربودن نشاني اينترنتي مقصد به حالت موقت يا اين كه هميشگي و … به مخاطب مدنظر نرسيده است .

 

Hard Bounce : به تعداد ايميل‌هايي اشاره ميكند كه دارنده مشكلات هميشگي بوده و نشاني اينترنتي به مقصد نخواهد رسيد . براي مثال ممكن است مخاطب نشاني ايميلي وارد نمايد كه ابدا نيست و يا اين كه دامنه آن خدمت دهنده آدرس اينترنتي ديگر خدماتي ارائه نمي‌دهد .

Soft Bounce : به تعداد ايميل‌هايي اشاره مي‌نمايد كه دارنده مشكلات موقت بوده و نشاني اينترنتي به مقصد فعلا نرسيده , براي مثال ممكن است سرور پست الكرونيكي گيرنده به صورت موقت از فعاليت افتاده باشد و يا اين كه حجم اينباكس آدرس اينترنتي مقصد لبريز شده باشد .

 

به حيث فردي عبد و بنده مي بايست نرخ پريدن اين ۲ واحد سنجش بالا را تحت ۲ درصد نگه داشت .

معني نرخ بانس در بازاريابي و فروش

 

اصطلاح نرخ پريدن يا اين كه نرخ بانس ساليان پيشين از اشاعه اينترنت و وب و تكنولوژي ديجيتال به كار گيري مي‌شده است .

 

خويش واژه‌ي Bounce به معناي برخورد با بازدارنده و رجوع و برگشت سرعت بالا است ( صحيح نظير توپ پينگ پونگ كه به بازدارنده مي خورد و بازمي‌گردد ) .

 

براي فروشنده‌اي كه در دكان فعاليت مي كند , زماني يك مشتري از در وارد مي گردد , مقداري ويترين و كالاها را نگاه مينمايد و سواي هرگونه تعاملي با فروشنده از دكان بيرون ميگردد , عملاً Bounce پيش آمده است .

رفتار اين جور مشتريان را مي‌توان نمونه‌ي Bounce دانست .

 

درصورتي كه فروشنده‌ يا اين كه صاحب و مالك چنين فروشگاهي باشيد , ميتوانيد نرخ بانس را به دو صورت تعريف فرمائيد :

 

بانس براي كل مغازه : يك‌سري درصد از مشترياني كه وارد مغازه مي شوند , فارغ از هرگونه تعامل با فروشنده و توليدات و تنها بعد از از ديد ديدن كردن و بررسي آن ها بيرون مي‌شوند؟

 

بانس براي يك جنس يگانه : چندين درصد از مشترياني كه يك كالا يگانه را تماشا مي‌نمايند , فارغ از برداشتن و بررسي ظريف و سوال پرسيدن از فروشنده , مغازه را ترك مي‌كنند؟

 

بديهي است كه نرخ بانس فرآورده با نرخ بانس مغازه تفاوت دارااست .

 

با اين مقدمه ميتوانيم به سراغ تعريف بانس ريت يا اين كه نرخ بانس در فضاي اينترنت برويم و در امر پرسش‌هايي كه در اولِ اين درس مطرح شد كلام كنيم .

تعريف بانس ريت ( Bounce Rate )

بالاخره بانس را بر چه كليدي بسنجيم؟

در صورتيكه درس را تا اينجا با اعتنا مطالعه كرده باشيد , جواب اين سوال را ميتوانيد حدس بزنيد . البته اذن بدهيد يكسري نكته‌ي كوتاه را ياد آوري كنيم :

 

در هر مورد , كم شدن بانس معمولاً رخداد خير است . زيرا نشان مي دهد كه تعامل بازديدكننده با شما عميق‌تر بوده است . چه بسا در‌صورتي‌كه تماشا يك صفحه‌اي نيز هدف‌هاي اوليه‌ي شمارا تامين نمايد ( به عبارتي هر كه دوست دارااست شما پست الكرونيكي خويش را در سايتش ثبت نماييد , قطعاً خوش‌حال‌تر مي‌گردد در صورتي علاوه بر اين فعاليت , تعدادي صفحه‌ي ديگر را نيز مشاهده كنيد . اين در زمينه ي يك مغازه يا اين كه هر وب سايت ديگري نيز درستگو است ) .

 

بانس را با ميانگين صنعت خويش بسنجيد . در حالتي‌كه يك تاكسي مسافرتي داريد , بانس تارنما خويش را در الكسا تحليل نماييد و با بانس بقيه آژانس‌ها در الكسا مقايسه نمائيد ( به خاطر داشته باشيد كه مي بايست از يك ابزار واحد به كار گيري نماييد . بانس شما در آناليتيكس با بانس وبسايت حريف در الكسا قابل مقايسه نيست ) . در شرايطي‌كه يك بانك مي باشيد , بايستي بانس خويش را با بقيه بانك‌ها بسنجيد . بانس وبلاگ‌ها نيز با يكديگر قابل مقايسه ميباشند .

 

بانس را با گذشته‌ي خودتان بسنجيد . شايسته ترين و جدي‌ترين صورت آناليز نرخ پريدن استعمال از آزمايش A/B است . بدين مفهوم كه با تغيير تحول در منتخب كه مد نظرتان است , اخلاق و رفتار گروهي از بازديدكنندگان يك كاغذ را با خوي تيم ديگري از بازديدكنندگان به عبارتي ورقه مقايسه فرمائيد .

 

نرخ بانس تنها يك شاخص است . هيچ شاخصي مدام و تمامي جا اثرگذار نيست . به خاطر داشته باشيد كه هر شاخصي همان‌طور كه ميتواند كارساز باشد , ميتواند گمراه‌كننده نيز باشد . اين كه آيا بانس براي تارنما شما با اهميت است و اين‌كه كدام تعريف بانس براي شما قادر است كارساز باشد , بستگي به راهكار محتواي شما داراست . براين اساس مراقب باشيد كه گرفتار بازي‌هاي بيهوده و با صرفه سازي يك شاخص بي ربط نشويد .

براي موفقيت در هر پروژه اي , داشتن آماري ظريف و كلي از شرايط آن پروژه امري واجب است . تارنما ها هم از اين قائده مستثني نيستند . موفقيت يك وب سايت به دست اندركاران دوچندان متعددي تعلق داراست كه يك كدام از آنان داشتن آمار و داده ها ظريف از خلق بازديدكنندگان وبسايت است .

 

اين آمار و داده ها از تماشا كنندگان از روش خدمت هاي آمارگير رايگاني كه در سراسر اينترنت جان دار مي باشند , قابل مقدار گيري است . يكي پر اسم و رسم ترين اين ابزارها , آمارگير گوگل ارزيابي اسم داراست كه يقيناً بي نقص ترين آن‌ها هم است . اين ابزار , داده ها جامع و مفيدي درباره با بازديدكنندگان تارنما شما در اختيارتان قرار مي‌دهد , اطلاعاتي مثل محل تقريبي وصل شدن آن ها به وب , علاقمندي هاي آنها , جنسيت , ميزان زمان سپري شده در وبسايت و . . . . در حالتي‌كه بگوييم گوگل تحليل , بدون نقص ترين ابزار جان دار براي اخذ آمار وبسايت تان است , به هيچ وجه لاف نگفته ايم!

 

ميان اين داده ها , مورد اي به اسم Bounce Rate موجود است كه اكثري از يوزرها با آن شناخت ندارند . بانس ريت يا اين كه به عبارتي نرخ پريدن , در حقيقت يك كدام از مهم ترين اطلاعاتي است كه‌اين آمارگيرها در اختيار شما قرار مي دهند و ميتوان از آن براي بهبود موقعيت تارنما و ارتقا ميزان علاقمندي يوزرها بهره مند شد .

 https://ismaeilsahab.ir/seo-strategy/

در‌اين مقاله , به شما مي‌گوييم كه‌اين بانس ريت يا اين كه نرخ پريدن چه چيزي است و چه اهميتي دارااست . به دنبال با يكديگر بررسي ميكنيم كه‌اين فاكتور از كجا ميايد و دقيقاً مراد از آن چه مي باشد و چه طور مي توان از آن در جهت بهبود موقعيت سايت استفاده نمود .



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.